0
محتویات سبد خرید

  • 1094
  • 1564 مرتبه
7 نکته در خرید سیستم مدیریت انبار | WMS + راهنمای خرید

7 نکته در خرید سیستم مدیریت انبار | WMS + راهنمای خرید

05 دی 1400

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم

  1. ۱ - مقدمه

  2. ۲- چرا شرکت ها به سیستم مدیریت انبار نیاز دارند؟

  3. ۳- مزایای داشتن سیستم نرم افزاری مدیریت انبار (WMS)

  4. ۴- مراحل انتخاب و خرید سیستم مدیریت انبار (WMS)

  5. ۵- سیستم مدیریت انبار چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  6. ۶- کارهایی که قبل از تصمیم گیری نهایی باید انجام دهید

  7. ۷- نحوه پیاده سازی سیستم مدیریت انبار

مقدمه

استفاده مداوم از فناوری ممکن است منجر به بهبود کارایی انبار، افزایش پاسخگویی، کاهش هزینه‌ها، افزایش رضایت مشتری در سازمان مصرف کننده کالاهای فنی و مشتریان خارج از سازمانی شود که محصولات ما را خریداری می‌کنند. از یک سو با افزایش تعداد مشتریان و افزایش تراکنش‌های انبار، نیاز به تبادل اطلاعات انبار به صورت دقیق، مطمئن و سریع نیز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، با افزایش رقابت بین شرکت‌ها، در دسترس بودن ابزارهای فناوری اطلاعات (IT) برای حمایت از کسب و کار و ایجاد قابلیت اطمینان، سرعت، کنترل و انعطاف پذیری در عملیات انبارداری ضروری است. در دنیای امروز، توانایی انتقال آنی اطلاعات بخش اساسی مدیریت عملیات شرکت است. شرکت‌هایی که انبار خود را با استفاده از فرم‌های کاغذی یا فایل‌های اکسل مدیریت می‌کنند، بهره وری بیشتری خواهند داشت و عملیات مدیریت انبار را با هزینه بیشتری انجام می‌دهند. همچنین ضریب خطا در این گونه شرکت‌ها بسیار بیشتر از شرکت‌هایی است که از سیستم‌های مدیریت انبار و ابزارهای فناوری اطلاعات در این زمینه استفاده می‌کنند. همچنین زمان اجرای فرآیند در انبارهای کاغذی بسیار بیشتر از انبارهای دارای سیستم مدیریت انبار (WMS -1 ) است. بنابراین، هر شرکتی که این روزها به دنبال فعالیت در دنیای رقابتی است، نیاز به یک سیستم مدیریت انبار دارد که اطلاعات آن به روز و در دسترس باشد.

warehouse management system

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اولین نگرانی در مورد استفاده از سیستم‌های مدیریت انبار، هزینه آن است. خوشبختانه هزینه این سیستم‌ها در سال‌های اخیر رو به کاهش بوده است و امروزه شرکت‌ها گزینه‌های مختلفی برای غلبه بر آن دارند. انواع سیستم‌های بزرگ و کوچک با ظرفیت‌ها و امکانات مختلف در بازار موجود است. حتی سیستم‌های ذخیره سازی ماهانه انبار نیز می‌تواند بسیار جذاب باشد، به خصوص برای استارت آپ‌ها و استارت‌آپ‌ها. شرکت‌ها می‌توانند اطلاعات خود را در فضای ابری (فضای ابر مجازی) با استفاده از دستگاه‌های مختلف مانند تلفن همراه، تبلت، رایانه شخصی یا لپ‌تاپ در هر زمان و هر مکان ذخیره کرده و به آن‌ها دسترسی داشته باشند. سیستم مدیریت انبار می‌تواند مستقل و بخشی (یا ماژول) از یک سیستم بزرگ‌تر مانند سیستم‌های ERP باشد. این سیستم می‌تواند از آخرین فناوری‌های ذخیره سازی مانند اتوماسیون، RFID، تشخیص صدا، تشخیص تصویر و بسیاری دیگر پشتیبانی کند. با توجه به انواع مختلف سیستم‌های مدیریت انبار در بازار، در این مقاله قصد داریم به فرآیند انتخاب یک سیستم مدیریت انبار خوب و بررسی عملکرد این سیستم‌ها که به بهبود بهره‌وری شرکت و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند، بپردازیم.

چرا شرکت‌ها به سیستم مدیریت انبار نیاز دارند؟

در حالی که انبارهای سنتی می‌توانند با بهبود چیدمان انبار و قرار دادن کالاهای پرتقاضا نزدیک درب خروجی انبار، کارایی انبار خود را بهبود بخشند، برای دستیابی به حداکثر بهره وری به یک سیستم نرم افزاری نیاز است. در بسیاری از مشاغل، انتظارات مشتریان روز به روز در حال افزایش است و مواردی مانند تبادل الکترونیکی داده‌ها، شفافیت آنلاین و پاسخ سریع به درخواست‌های آن‌ها اکنون ضروری است. بنابراین یک سیستم مدیریت انبار (WMS) می‌تواند بخشی از این راه حل باشد. در شرکت تیم‌های فروش و بازاریابی جزئی از جویندگان اطلاعات هستند و کارکنان حسابداری و مالی به طور مداوم با این اطلاعات کار می‌کنند. قبل از اینکه مزایای استفاده از سیستم مدیریت انبار را بدست آوریم، مهم است که توجه داشته باشیم که سیستم مدیریت انبار (WMS) با سیستم کنترل موجودی متفاوت است. بسیاری از شرکت‌ها با این ایده که می‌توانند عملیات انبار خود را با این سیستم انجام دهند، سیستم‌های کنترل موجودی را خریداری می‌کنند. اگر این دو سیستم با هم متفاوت باشند. سیستم کنترل موجودی وظیفه رسیدگی به سطح جمع آوری انبار در انبار و اطمینان از بهینه بودن این سطح را بر عهده دارد. برای مثال می‌توانید ویژگی‌های سیستم کنترل موجودی شرکت نواندیش MRO را در اینجا مشاهده کنید.

warehouse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای بهبود کارایی انبار، سیستم مدیریت انبار باید بتواند بلافاصله تمامی فرآیندهای انبار را انجام دهد و با سایر سیستم‌های شرکت ارتباط برقرار کند. البته ممکن است بتوانید نرم افزاری را پیدا کنید که با مدیریت موجودی و کنترل موجودی سروکار دارد. برای پیگیری این مقاله و در قسمت انتخاب سیستم مدیریت انبار به حداقل سیستم مورد نیاز اشاره می‌کنیم. یک سیستم نرم افزار مدیریت ذخیره سازی (WMS) می‌تواند به سرعت داده‌ها را پردازش کرده و معاملات انبار را هماهنگ کند. این سیستم می‌تواند چندین گزارش تولید کند و حتی به تعداد زیادی از تراکنش‌های ناشی از عملیات فروش الکترونیکی پاسخ دهد.

مزایای داشتن سیستم نرم افزار مدیریت انبار (WMS)

  • امکان ردیابی و نظارت بر موجودی آنی

  • بهبود کارایی انبار

  • دقت در اطلاعات موجودی

  • پرداخت‌های نادرست در انبار را کاهش دهید

  • پردازش مجدد خودکار

  • کاهش نرخ بازگشت موجودی گزارش دقیق

  • سریع و قابل اعتماد

  • بهبود در پاسخ به درخواست های انبار

  • نظارت بر اطلاعات با دسترسی از راه دور خدمات مشتری را بهبود بخشید

  • کاغذبازی را کاهش دهید

  • دستیابی به اطلاعات با کیفیت منجر به افزایش فروش و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

شکل زیر که توسط آقای تامپکین نشان داده شده است، نشان می‌دهد که چگونه کیفیت اطلاعات منجر به افزایش فروش و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

کیفیت اطلاعات

 

 

 

 

 

 

 

 

مراحل انتخاب و خرید سیستم مدیریت انبار (WMS)

هنگام انتخاب سیستم مدیریت انبار، نیازهای شرکت و کسب و کار آن باید به طور کامل درک شود. آینده این نیازها و الزامات نیز باید در نظر گرفته شود. استراتژی شرکت باید در نظر گرفته شود و اطمینان حاصل شود که نرم افزار انتخاب شده نیازهای خاص شرکت و اهداف تجاری آن را برآورده می‌کند. این به قدری مهم است که خود شرکت ممکن است مجبور شود به جای خرید نرم افزار از پیش ساخته، نرم افزار خاصی را در ارتباط با یک شرکت نرم افزاری بنویسد یا توسعه دهد. هدف دستیابی به موثرترین نرم افزار است و نه فقط داشتن نرم افزار. توجه داشته باشید که پیش نیاز موفقیت در انجام محاسبات ROI در خریدهای آینده و پشتیبانی از سیستم ذخیره سازی است. برای اطمینان از اینکه سیستم انتخابی شما بهترین و مناسب ترین گزینه برای کار است،

بر اساس توصیه های BASDA و Sage Acpac نکاتی را در این بخش ارائه کرده‌ایم

یک تیم پروژه تشکیل دهید. تعریف، ثبت، بررسی و بهبود فرآیندهای جاری. فرآیندهای ضعیف یا اضافی را در سیستم وارد نکنید. وظایف اصلی سیستم جدید را فهرست کنید. تمام برنامه های توسعه آتی را در لیست مشخصات مورد نیاز قرار دهید. مزایای سیستم WMS برای شرکت را فهرست کنید. توسعه دهندگان سیستم‌های مدیریت انبار را جستجو کنید و لیست کنید که محصولاتی را برای صنعت شما در دسترس قرار داده‌اند. از شرکت‌هایی که سیستم مدیریت انبار را پیاده سازی کرده‌اند دیدن کنید و از مزایای سیستم مدیریت انبار مطلع شوید.

سیستم مدیریت انبار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

یک سیستم مدیریت انبار موثر دارای ویژگی‌های زیر است:

1 -قادر به برقراری ارتباط با سیستم های دیگر باشد؟

این سیستم باید بتواند با سیستم‌ها و نرم افزارهای دیگر مانند حسابداری، ERP، حمل و نقل، فروش، بازرگانی و اتوماسیون ارتباط برقرار کند. این سیستم باید بتواند با فناوری‌هایی مانند اسکنر، RFID، تشخیص صدا و تصویر ارتباط برقرار کند.

سیستم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2- ماژولار و مقیاس پذیر باشد

تا آن‌جا که ممکن است، به دنبال سیستم های مدولار باشید تا برای عملکردهای مورد نیاز خود و مواردی مانند آموزش و پیاده سازی شارژ کنید. اطمینان حاصل کنید که سیستم معاملات خاص تجارت الکترونیک و فروش آنلاین را مدیریت می‌کند و قادر است جزئیات محصول را بلافاصله در وب سایت شما به روز کند. سیستم باید کاملاً متناسب با نیازهای شما باشد. خرید سیستمی که بسیار فراتر از نیاز شما باشد تنها باعث افزایش سرمایه، افزایش هزینه های آموزشی و پیاده سازی می شود و هیچ سودی نخواهد داشت. اطمینان حاصل کنید که سیستم می‌تواند همزمان با نیازهای کسب و کار شما با بیشترین تعداد کاربر کار کند. یک عیب بسیار جدی سیستم این است که برخی از کاربران سعی می کنند همزمان از سیستم استفاده کنند و سیستم قادر به پاسخگویی نیست.

3- مسائل مربوط به پشتیبانی سیستم را در نظر بگیرید

خرید سیستم از یک شرکت بسیار معتبر و معتبر برای شما بی فایده خواهد بود اما نمی‌توانید از آن شرکت پشتیبانی خوبی دریافت کنید. بسیاری از شرکت‌های فروشنده نرم‌افزار کوچک‌تر وجود دارند که قدرت تطبیق با نیازهای شما و ارائه پشتیبانی و پاسخ‌گویی بهتر را دارند. همچنین در چنین شرکت‌هایی احتمال پرداخت کمتری دارید.

4- بودن در وب

با توجه به مشکلاتی که این روزها کرونا برای مشاغل ایجاد کرده و رویه‌های متحول پس از آن، بسیار مهم است که سیستم مدیریت انبار شما از طریق وب و از راه دور قابل دسترسی باشد تا کاربران سیستم بتوانند به راحتی کارهای خود را انجام دهند. در این مورد، ضروری است که به سطوح دسترسی و حفاظت در سیستم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

5- کاربر پسندی

یک سیستم مدیریت انبار با کاربری آسان را انتخاب کنید. سیستمی با محیط انتخاب و کلیک با صفحه خوانا و طراحی مناسب. این باعث افزایش بهره وری کاربران سیستم و افزایش پذیرش شرکت ما می شود. مطمئن شوید که سیستم بلافاصله (آنلاین) کار می کند و تغییرات موجودی را بلافاصله ثبت می‌کند.

6- استاندارد بودن

مطمئن شوید که استانداردهای فعلی را رعایت می کند. یک اشکال عمده این است که سیستم استانداردی را دارد که مشتری شما یا قوانین کشور آن را قبول ندارند. اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده سیستم نسخه های به روز نرم افزار را به صورت رایگان یا با حداقل هزینه در اختیار شما قرار می دهد.

7- قابلیت گزارش دهی

اطمینان حاصل کنید که سیستم قادر است نیازهای شما را به خوبی گزارش کند و بتواند حوادثی را که در این فرآیند رخ داده است گزارش دهد. اگر برنامه‌نویسی و کدنویسی وب سایت‌ انجام میدهید معمولا فرایند پیچیده و نیازمند پردازش‌های فراوانی هستند، و از انواع نرم افزارهای سنگینی نظیر ادوبی دریم ویور و … استفاده می‌کنند، می توانید از مینی کامپیوتر (کامپیوتر کوچک یا مینی پی سی) که از لحاظ سخت افزاری قوی و قدرتمند باشد استفاده کنید.

کارهایی که باید قبل از تصمیم گیری نهایی انجام دهید

از فروشنده نرم افزار بخواهید مشتریانی را که قبلا از سیستم استفاده کرده‌اند به شما معرفی کند. با مشتریان قبلی سیستمی که می‌خواهید بخرید ملاقات کنید، به نظرات آن‌ها گوش دهید و از مشکلات سیستم مطلع شوید. قبل از تصمیم گیری نهایی، از فروشنده بخواهید تا برنامه پیاده سازی شما را به طور کامل شامل برنامه و منابع مورد نیاز ارائه دهد.

نحوه پیاده سازی سیستم مدیریت انبار

در پیاده سازی سیستم مدیریت انبار جدید مراحل زیر را دنبال کنید

  • از شرکت بخواهید زمانی را به شما بدهد که بتوانید سیستم را به طور کامل به کارمندان معرفی کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که کارکنان درگیر در سیستم یادگیری و پیاده سازی فرصت های زیادی دارند.

  • یک برنامه اجرایی واقع بینانه تهییه کنید.

  • آن را با شرکت فروشنده و تیم پروژه خود به اشتراک بگذارید و در مورد مسائل کلیدی توافق کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که کارکنان کلیدی در طول مرحله اجرا در دسترس هستند.

  • تاریخ‌های تحویل را برای مراحل مختلف سیستم با فروشنده تنظیم کنید.

  • بهترین کاربران را از تیم خود برای کار با سیستم انتخاب کنید.

  • یک برنامه آموزشی برای یادگیری همه کارکنان تهییه کنید.

  • تا زمانی که سیستم به طور کامل استفاده نشده است، اقدام به تعمیر آن نکنید.

  • برنامه اجرا را با جدیت رصد کنید و متعهد به زمان بندی باشید.

 

 

کلمات اصلی

اصول و فنون انبارداری pdf، اصول انبارداری حرفه ای، انواع انبارداری، کتاب اصول انبارداری، مقاله انبارداری مدرن، سامانه مدیریت انبارها، مدیریت انبار در اکسل، انبار زیر نظر کدام واحد است