0
محتویات سبد خرید

جدیدترین مقالات

  • 1247
  • 1402/08/22
  • 558
از مینی کامپیوتر چه می دانید؟

از مینی کامپیوتر چه می دانید؟

افزایش تقاضای سازمان ها برای خرید سیستمی به نام مینی کامپیوتر باعث شده است این سوال برای عموم مطرح شود که مینی کامپیوتر چیست و دلیل این استقبال بالا از آن به چه خاطر است؟ بنابراین در این مقاله سعی کردیم به سوالات شما در مورد مینی کامپیوترها پاسخ دهیم.

مینی کامپیوتر، کامپیوتری بسیار کوچکتر از کیس های بزرگ و جاگیر قدیمی است و در عین حال عملکردهای یکسانی با کامپیوترهای معمولی دارد. بزرگتر از میکرو کامپیوتر و کوچکتر از کیس کامپیوتر است. از آنجایی که اندازه این کامپیوتر، کوچکتر از کامپیوترهای رومیزی معمولی است ولی از همان قدرت و کارایی برخوردار هستند، آن را "مینی کامپیوتر" نامیدند. مینی کامپیوترها دستگاه‌های چند کاربره‌ای هستند که به چندین نفر به طور همزمان اجازه کار می‌دهند.

کامپیوترهای کوچک یا همان مینی کامپیوترها، سیستم هایی قدرتمند و پرسرعتی هستند که نیاز کاربران را از یک سیستم معمولی براورده می کنند. علاوه بر این، قدرت پردازش مینی کامپیوترها با مین فریم ها و سوپرکامپیوترها قابل مقایسه است. کاربران به دلیل اندازه کوچک و وزن کم آن به سمت مینی کامپیوتر کشیده می شوند زیرا باعث سهولت حمل و نقل آن می شود و فقط به مقدار کمی فضا نیاز دارد. مینی کامپیوترها در همه جا قابل استفاده هستند.

مینی کامپیوتر یا کامپیوتر کوچک، از نظر کارکرد سیستمی و اجزای تشکیل دهنده، بین لپ تاپ و کیس کامپیوتر است. مینی کامپیوترها معمولا فن لس هستند یعنی فن ندارند و بجای فن در آن ها از تکنولوژی خنک کننده پیشرفته هیت سینک استفاده شده است.

مینی کامپیوتر چیست؟

تاریخچه

اولین مینی کامپیوتر شناخته شده را شرکت Digital Equipment Coporation ارائه کرد . این یک سیستم دوازده بیت بود و 8PDP- نام داشت. شرکت مذکور در آگوست ۱۹۵۷ توسط کنت اولسن، محقق سابق در آزمایشگاه MIT تاسیس شد. این مینی کامپیوتر در سال ۱۹۶۴ و در آن زمان قیمتی در حدود ۱۸۰۰۰ دلار امریکا را داشت.

 

کار با مینی کامپیوتر

عملکرد مینی کامپیوتر مشابه یک کامپیوتر معمولی است. تمام عملیات ریاضی و منطقی توسط تراشه های نیمه هادی یکپارچه موجود در CPU یک کامپیوتر کوچک انجام می شود. این پردازنده در حالی که به یک سرور متصل است، وظایف محاسباتی یا بارهای کاری سنگین را به صورت محلی اجرا می کند.

اکثر مینی کامپیوترها از پردازنده های قوی بر پایه ARM یا Intel Atom استفاده می کنند که مصرف انرژی کمتری دارند و عموما با سیستم عامل لینوکس یا ویندوز اجرا می شوند. MiniComputer می تواند برای کاربردهای مختلفی مانند سیستم های هوشمند خانگی، کنترل صنعتی،  دستگاه های پزشکی و نیز استفاده تفریحی بکار گرفته شوند.

 

اجزای کامپیوتر کوچک

CPU (پردازنده مرکزی): مغز مینی کامپیوتر همان CPU است. دستورات را اجرا می کند و محاسبات را انجام می دهد. CPU شامل یک واحد کنترل است که فعالیت های سایر قسمت ها را مدیریت می کند و یک واحد منطق حسابی (ALU) که عملیات حسابی و منطقی را اجرا می کند. پردازنده مینی کامپیوتر به صورت آنبرد است و قابلیت تعویض و تغییر آن وجود ندارد.

GPU )پردازنده  گرافیکی): جهت افزایش بهره وری و انجام فعالیت های گرافیکی به یک پردازنده گرافیکی مستقل یا یکپارچه نیاز است.

حافظه: مینی کامپیوترها می توانند به طور موقت یا دائم داده ها و دستورالعمل ها را در انواع حافظه ذخیره کنند. این شامل حافظه فقط خواندنی است:

ROM: برای ذخیره سیستم عامل یا دستورالعمل های دائمی
RAM: حافظه با دسترسی تصادفی، برای ذخیره سازی موقت داده ها و اجرای برنامه

رم مینی کامپیوترها از نوع لپ تاپی است به این علت که کوچکتر هستند و فضای کمتری اشغال می کند و جالب است بدانید که با کامپیوترهای معمولی تفاوتی ندارند. در مینی کامپیوترها  قابلیت ارتقاء رم با توجه به کاربرد و درخواست شما وجود دارد.

هارد(ذخیره ساز): اطلاعات با استفاده از هارد دیسک یا فلش مموری بر روی کامپیوترهای کوچک ذخیره می شود.

این قطعه هم مانند رم از نوع لپ‌تاپی است و به دلیل کوچیک‌تر بودن و استفاده از تکنولوژی پیشرفته نسبت به مدل های قبلی خود، مقداری گران‌تر شده است.

سیستم عامل: برنامه ها را روی سیستم عامل های Windows، Linux، یا macOS اجرا می کند.

پورت های کامپیوتر: اتصالات به لوازم جانبی، شبکه ها، نمایشگرها و حافظه خارجی را فراهم می کند.

دستگاه های ورودی: دستگاه های ورودی به کاربران این امکان را می دهند که داده ها و دستورات را به رایانه های کوچک ارائه دهند. این دستگاهها شامل صفحه کلید برای وارد کردن دستورات و متن و نیز ابزارهای مختلف برای ورودی های تخصصی تر مانند ماوس، قلم نوری یا جوی استیک و... هستند.

مینی کامپیوتر چیست؟

استفاده از کامپیوترهای کوچک

وظیفه اصلی مینی کامپیوترها فعال کردن محاسبات کارآمد بدون نیاز به دسترسی پردازنده مرکزی است. مینی کامپیوترها همچنین می توانند برای مدیریت معاملات شرکتی و مدیریت فرآیندهای تولید استفاده شوند. آنها همچنین برای مدیریت آزمایش های آزمایشگاهی وعلمی و نیز پردازش داده هایی که تولید می کنند استفاده می شوند. مینی کامپیوترها را می توان به عنوان سرورهای شبکه به کار برد تا بار کاری سرور را کاهش دهد و به عنوان پردازنده برای رایانه های اصلی عمل کند.

سرورهای امروزی کارهای مشابهی را انجام می دهند که توسط کامپیوترهای کوچک انجام می شود، مانند میزبانی وب سایت ها، مدیریت پایگاه های داده، اجرای برنامه های کاربردی تجاری و ارائه خدمات شبکه.

 

برنامه‌ها و سیستم‌های قدیمی:

کم نیستند کسب و کارهایی که همچنان از برنامه‌های نرم‌افزاری که به‌طور خاص برای رایانه‌های کوچک ایجاد شده‌اند استفاده می‌کنند. این پلتفرم‌ها می‌توانند برای فعالیت‌های خاص یا برای پشتیبانی از برنامه‌های قدیمی که به برنامه‌های امروزی منتقل نشده‌اند، استفاده شوند.

مینی کامپیوتر چیست؟

 

مزایای مینی کامپیوتر

نکته جالب در مورد مینی کامپیوترها اینست که غالبا بدون فن هستند که این خود مزیت بزرگ مینی کامپیوترها محسوب می شود. این ویژگی در مینی کامپیوترها باعث می شود که برای محیط‌های صنعتی مناسب باشند. برخی دیگر از مزایای مینی کامپیوترها عبارتند از:

•  سهولت جا به جایی:

مینی کامپیوترها به دلیل کوچکی ابعاد و وزن کم، قابلیت حمل آسانی دارند و می‌توانند به راحتی در کیف‌ها و پوشه ها جا شوند.

• کاهش مصرف انرژی:

مینی کامپیوترها به دلیل استفاده از پردازنده‌های با مصرف انرژی پایین، از انرژی کمتری نسبت به کامپیوترهای بزرگ استفاده می‌کنند و این باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های برق نیز می شود.

• هزینه کمتر:

مینی کامپیوترها در مقایسه با کامپیوترهای معمولی هزینه خرید، تعمیرات و بروز رسانی کمتری دارند و می‌توانند به عنوان یک جایگزین با هزینه کمتر برای کاربردهایی مانند کنترل صنعتی، سیستم‌های خانگی هوشمند و سیستم‌های حفاظتی استفاده شوند.

• انعطاف‌پذیری:

مینی کامپیوترها دارای پورت های متنوعی مانند USB ،HDMI ،Ethernet و Wi-Fi می باشند که به استفاده کننده امکان اتصال به سایر دستگاه‌ها و شبکه‌ها را می‌دهد.

• کارایی بالا:

پردازنده های پرقدرت مینی کامپیوتر، به کاربر امکان اجرای برنامه‌های مختلف با کیفیت بالا را می‌دهند.

• کاربردهای متنوع:

مینی کامپیوترها برای کاربردهای مختلفی مانند کنترل صنعتی، سیستم‌های خانگی هوشمند، دستگاه‌های پزشکی، کنترل پروژه‌های نورپردازی و خودروهای هوشمند و غیره به کار گرفته می‌شوند.


معایب مینی کامپیوتر

• ممکن است برای انجام برخی کارها، از قدرت کافی برخوردار نباشند.

• درایوهای CD/DVD در کامپیوترهای کوچک وجود ندارند.

• امکان ارتقاء پردازنده وجود ندارد (CPU آنبرد است)

مینی کامپیوتر چیست؟

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.