0
محتویات سبد خرید

مقالات حوزه مینی کیس ها

  • 84
  • 19 دی 1400
  • 2339
نحوه ایجاد VLAN بر روی سوئیچ های سیسکو جهت اتصال مینی کیس ها

نحوه ایجاد VLAN بر روی سوئیچ های سیسکو جهت اتصال مینی کیس ها

بعد از اینکه با مفهوم Virtual Local Area Network در سایت مینی کامپیوتر دات آی آر آشنا شدید، اکنون قصد داریم به صورت مختصر درباره نحوه ایجاد یک VLAN برای کاربران مینی کیس در سوئیچ های سیسکو (Cisco Switch) توضیح دهیم. لازم است بدانید که VLAN پیش فرض در سوئیچ های سیسکو ...

 

بعد از اینکه با مفهوم Virtual Local Area Network در سایت مینی کامپیوتر دات آی آر آشنا شدید، اکنون قصد داریم به صورت مختصر درباره نحوه ایجاد یک VLAN برای کاربران مینی کیس در سوئیچ های سیسکو (Cisco Switch) توضیح دهیم

در این مقاله به بررسی موارد زیر می پردازیم:

روش های تخصیص مینی کیس ها به VLAN

Static VLAN
Dynamic VLAN

لازم است بدانید که VLAN پیش فرض در سوئیچ های سیسکو VLAN 1 می باشد. تمامی پورت‌های سوئیچ به صورت پیش فرض به این VLAN متصل هستند. می توان با تفکیک کردن پورت ها به VLAN های مختلف سرعت و کارایی سوئیچ درون شبکه ای از مینی کیس ها را افزایش داد و از پهنای باند استفاده مطلوب را برد. همانطور که مینی کیس های درون یک شبکه از طریق سوئیچ به هم متصل شده اند و برای ارتباط با سایر شبکه های محلی مجزا نیاز به مسیریاب (Router) دارند، در شبکه های VLAN هم دقیقاً همین مورد صادق است، برای مثال سیستم های مینی کیس که عضوی از VLAN 1 هستند و با هم یک شبکه داخلی را ایجاد کرده اند برای برقراری ارتباط با مینی کیس های یک VLAN 3 باید از یک مسیریاب استفاده کنند.
برای تخصیص سیستم های مینی کیس به عنوان اعضای یک VLAN در ابتدا باید وارد حالت Global Configuration شویم. سپس با وارد کردن یک دستور مشخص برای خودمان یک VLAN با شماره ای بزرگتر از یک ایجاد کنیم مانند VLAN 2. در قدم بعدی لازم است که به VLAN ایجاد شده یک نام اختصاص دهیم. در ادامه می توانید پورت های سیستم های مینی کیس مورد نظر را عضو VLAN ای کنید که ساخته بودید.

vlan
روش های تخصیص مینی کیس ها به VLAN:

Static VLAN: به این روش شبکه محلی مجازی مبتنی بر پورت یا Port-Based VLAN هم گفته می شود چرا که با تخصیص پورت های یک سوئیچ به صورت دستی به یک VLAN خاص که مورد نظر کاربران مینی کیس می باشد می توان یک Static VLAN توسط مدیر شبکه ایجاد کرد. هنگامی که یک مینی کیس به پورت فیزیکی مورد نظر سوئیچ متصل شود بصورت خودکار در VLAN ای که تعریف شده است قرار می گیرد. در صورتی که کاربر مینی کیس بخواهد پورت خود را عوض کند اما هنوز هم در همان VLAN قدیمی خود باقی بماند باید توسط مدیر شبکه به صورت دستی پورت جدیدی در VLAN برایش در نظر گرفته شود. از مزایای استفاده از Static VLAN می توان موارد زیر را نام برد:
کاهش میزان همه پخشی (Broadcast) در شبکه.
بالا بردن امنیت شبکه نسبت به استفاده از سوئیچ های قدیمی در شبکه های مبتنی بر مینی کیس.
قابلیت مدیریت شبکه و کنترل انتقال کاربران مینی کیس در سطح شبکه.
محدود کردن دسترسی کاربران مینی کیس به شبکه توسط مدیر شبکه، برای اینکه یک پورت خاص در شبکه و روی سوئیچ مورد نظر برای سیستم مینی کیس در نظر گرفته می شود.
محدود کردن منابع مورد استفاده برای کاربران مینی کیس.
هماهنگی کاربران مینی کیس با مدیر شبکه برای جابجایی پورت تخصیص داده شده به آن ها.

vlan


Dynamic VLAN: برای ایجاد این مدل از شبکه محلی مجازی باید یک میزبان مینی کیس به یک VLAN اختصاص داده شود به این صورت که آدرس فیزیکی (MAC Address) دستگاه مینی کیس در یک پایگاه داده ذخیره سازی می شود. سرور مرکزی VLAN Membership Policy Server(VMPS) یک پایگاه داده مرکزی است که دارای تمام آدرس های فیزیکی سیستم های مینی کیس موجود در شبکه می باشد که برای هر مینی کیس شماره VLAN آن را هم نگه داری می کند. در نتیجه کاربر مینی کیس می تواند بدون هیچ دغدغه ای سیستم مینی کیس خود را در شبکه جابجا کند و به سوئیچی که از یک VMPS استفاده می کند متصل کند و به طور خودکار به VLAN همیشگی خود متصل شود. از قابلیت های این مدل این است که از ورود سیستم های مینی کیس غیر مجاز به درون شبکه جلوگیری می کند و اجازه نمی دهد که این مینی کیس ها به پورت های شبکه متصل شوند.
و در آخر می توان گفت که شبکه محلی مجازی موجب می شود تا کاربران مینی کیس شبکه را با توجه به وظایف کاری خود در گروه های مختلف طبقه ندی کنیم و ترافیک گروه ها هیچ ارتباطی به هم نداشته باشند.
منبع:https://bit.ly/3F2Sax6

https://cutt.ly/ZU4fM2M

https://tinyurl.com/4acxn4rs

مینی کیس، مزایا و معایب مینی کیس، مینی کیس استوک، معایب مینی کیس استوک، قیمت مینی کیس استوک، راهنمای خرید مینی کیس استوک، مینی کیس استوک ارزان، کیس استوک چیست، وارد کننده مینی کیس استوک