0
محتویات سبد خرید
  • 1039
  • 773 مرتبه
دسته بندی انواع کابل‌ها

دسته بندی انواع کابل‌ها

03 آبان 1400

در این مقاله، ما قصد داریم بر روی "سطوح" مختلف کابل رده (بیشتر به عنوان کابل اینترنت یا به طور کلی کابل شبکه شناخته می‌شود) تمرکز کنیم.

این سطوح را چگونه تعریف می‌کنند و چگونه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما همچنین چند افسانه و ادعای بازاریابی در مورد کابل طبقه بندی را رد خواهیم کرد. ابتدا، انواع متداول کابل شبکه موجود را مرور می‌کنیم. انواع کابل‌های شبکه زیر توسط انجمن صنایع مخابراتی (TIA) ، استانداردی که بیشتر در ایالات متحده شناخته شده است، تعریف شده‌است. این نوع کابل‌ها در استاندارد (TIA/EIA 568 C) ، منتشر شده در 2009 جایگزین استاندارد (TIA/EIA) 568 که در سال 2001 منتشر شد تعریف شده‌است. در میان بسیاری از موارد دیگر، استاندارد ویژگی‌های الکتریکی و عملکردی خاصی را در فرکانس‌های مشخص شده برای سطوح‌های مختلف کابل کشی مشخص می‌کند.

1- کابل رده (3)

این روزها این موضوع را در زمینه شبکه نمی‌توانید پیدا کنید. کابل رده 3 می‌تواند فرکانس‌های حداکثر 16 مگاهرتز را پشتیبانی کند و برای اتصال 10 مگابیت بر ثانیه (mbps)، که تقریباً به سرعت اتصال اینترنت DSL معمولی خانگی است، امتیاز داده می‌شود. بسیاری از متخصص‌های شبکه، کابل رده 3 را کابل تلفن می‌دانند، زیرا در دنیای واقعی برای همه مفید است و هیچ‌گونه نصب شبکه جدیدی آن را مشخص نمی‌کن. در حقیقت، هنوز هم به عنوان یک نوع کابل استاندارد در استاندارد (TIA/EIA 568 C) برای برنامه‌های صوتی گنجانده شده‌ است.

2- کابل رده (5)

این اولین کابل بود که سرعت 100 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌داد و در اواخر دهه 90 و اوایل 2000 به طور گسترده‌ای استفاده شد. دو سال پیش اکثر رایانه‌های جدید که کارت شبکه را نصب کرده بودند دارای کارت شبکه 100 مگابیت بر ثانیه بودند و سیم کشی موجود در رده (5) مناسب بود. با این حال، در آخرین استاندارد (TIA/EIA 568 C) به عنوان یک نوع کابل‌کشی معتبر شناخته نمی‌شود. بنابراین هیچ نصب شبکه جدیدی نباید از کابل رده (5) استفاده کند. به دلایل تاریخی، استاندارد به الزامات عملکرد کابل رده (5) تا فرکانس 100 مگاهرتز اشاره کرده‌است.

3- کابل رده (5E)

طبق استاندارد فعلی، کابل رده (5‌E) حداقل کابل شناخته شده برای برنامه‌های شبکه داده‌ است. مانند کابل رده (5)، فرکانس حداکثر 100 مگاهرتز نیز دارد. استانداردهای عملکردی دیگر به آن امکان می‌دهد از سرعت انتقال تا 1000 مگابیت بر ثانیه "اینترنت گیگابیتی" پشتیبانی کند.

4- کابل رده (6)

کابل رده (6)، استانداردی که در سال 2002 تعریف شد، محدوده پهنای باند را به 250 مگاهرتز افزایش می‌دهد. به عنوان یک موضوع عملی، کابل رده (6)، مانند رده (5E)، در حال حاضر از اینترنت گیگابیتی (سرعت تا 1000 مگابیت بر ثانیه) پشتیبانی می‌کند. هنگامی که استاندارد منتشر شد، کابل رده (6) به عنوان کابلی که قادر به پشتیبانی از برنامه‌های آینده است توصیف شد. در عمل محدوده‌های کمی در محیط‌های شبکه سنتی وجود دارد که در آن‌ها کابل (رده 6) مورد نیاز است. برخلاف کابل (رده 5)، اجرای کوتاه‌تر کابل (رده 6) حتی می‌تواند از سرعت حداکثر 10 گیگابیت بر ثانیه (10000 مگابیت بر ثانیه) پشتیبانی کند، سرعتی که در غیر این صورت به سیم رده (6) نیاز دارد. کابل رده (6) نیز اغلب برای برخی از مصارف غیر سنتی ضروری است. به عنوان مثال، مبدل‌هایی که می‌توانند سیگنال‌های ویدئویی HDMI را برای انتقال از طریق سیم شبکه تبدیل کنند، اغلب به فرکانس اضافی پشتیبانی شده در کابل رده (6) نیاز دارند.

اجرای کوتاه‌تر کابل رده (6) حتی می‌تواند از سرعت حداکثر 10 گیگابیت بر ثانیه (10000 مگابیت بر ثانیه) پشتیبانی کند، سرعتی که در غیر این صورت به سیم رده (6) نیاز دارد. کابل رده (6) نیز اغلب برای برخی از مصارف غیر سنتی ضروری است. به عنوان مثال، مبدل‌هایی که می‌توانند سیگنال‌های ویدئویی HDMI را برای انتقال از طریق سیم شبکه تبدیل کنند، اغلب به فرکانس اضافی پشتیبانی شده در کابل رده (6) نیاز دارند.

کابل دسته 3

5- کابل رده (6A)

این جدیدترین استاندارد دسته بندی است که توسط TIA (2008) به رسمیت شناخته شده‌است. کابل رده (6A) می‌تواند فرکانس‌های حداکثر 500 مگاهرتز و سرعت تا 10 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند. تا زمان نگارش این مقاله هنوز تقاضا برای سیم رده (6A) پایین است. این تا حدی به دلیل فیبر‌نوری است که قبلاً از سرعت 10 گیگابیت که اغلب به عنوان 10 (GE) برای 10 گیگابیت اینترنت نوشته می‌شود پشتیبانی می‌کند، نه به جای کابل مسی پیچ خورده.

6- کابل دسته‌(7‌و 7A)

همان‌طور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، استاندارد‌(TIA/EIA 568 C) ، که توسط انجمن صنعت مخابرات توسعه یافته است، استاندارد اولیه‌ای است که در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، در اروپا، آفریقا و آسیا، استاندارد‌(ISO/IEC 11801)، که توسط سازمان استاندارد بین المللی تعریف شده است، رعایت می‌شود.

کابل دسته 7 و 7A

افسانه‌های رایج در مورد کابل‌های شبکه

اکنون که ما استانداردهای تعریف شده واقعی برای کابل شبکه را ارائه کرده‌ایم، ارزش چند دقیقه وقت گذاشتن برای بررسی برخی از ادعاهای رایج بازاریابی، افسانه‌ها و سایر اظهارات عجیب و غریب را دارد.

کابل رده اسرار آمیز (6E)

بسیاری از تولیدکنندگان در خارج از کشور اقدام به تولید کابل "برتر" رده (6) کرده‌اند که از آن به عنوان رده 6‌E یاد می‌کنند. به طور کلی، این محصول ادعا می‌کند که در فرکانس‌های حداکثر 500 مگاهرتز، 550 مگاهرتز یا 600 مگاهرتز (استاندارد طبقه (6) 250 مگاهرتز) کار میکند. اگرچه اغلب یک کابل با کیفیت بالا است ، اما واقعیت این است که چنین کابل در هیچ استاندارد تعریف شده وجود ندارد. واضح است که علیرغم ادعای فرکانس، این کابل از نوع (6A) نیست، در غیر این صورت برچسب گذاری می شود و بر این اساس قیمت گذاری می‌شود . ما احساس می‌کنیم که بازاریابی چنین محصول مشکوکی جز آشفتگی بازار کار نمی‌کند، در حالی که هیچ کاری برای بهبود شبکه شما انجام نمی‌دهد. ما حتی شنیده‌ایم که برخی از فروشندگان سعی می‌کنند بین رده (6)‌بزرگ‌(E‌)‌و‌‌رده‌(6) "کوچک (e) تمایز قائل شوند و همچنین از نام‌های مشابه در کابل رده (5E) استفاده کنند.

من برای خانه به کابل (Cat‌6) نیاز دارم! 

بسیاری از کاربران خانگی معتقدند که برای پشتیبانی از اتصال اینترنت پرسرعت خود به کابل رده (6) در خانه خود نیاز دارند. در واقع ، حتی رده (5E) از نظر فنی برای خدمات اینترنت پرسرعت امروزی بیش از حد است. یک سرویس اینترنتی "معمولی" با سرعت بالا برای خانه از 1 مگابیت بر ثانیه تا 10 مگابیت بر ثانیه است. برخی از افراد خوش شانس توانسته‌اند 50 مگابیت بر ثانیه به خانه‌های خود برسند. کابل رده (5E)  می‌تواند از اینترنت گیگابیتی پشتیبانی کند که 1000 مگابایت بر ثانیه است. بنابراین، برای خانه، پول خود را برای کابل رده هدر ندهید.

من به کابل رده (6) برای اینترنت گیگابیتی نیاز دارم! 

همانطور که در بالا بیان کردیم، یک شبکه (5E) که به درستی نصب شده است از اینترنت گیگابیتی پشتیبانی می‌کند. ناگفته نماند که برای اینکه هر سیستم (شبکه یا غیره) به عملکرد خود برسد، باید به درستی نصب شود. تله‌های کیفیت کابل شبکه در سال‌های اخیر روندهای کمی در صنعت ما ایجاد شده است که باعث افزایش کیفیت می شود. یکی از دلایل افزایش هزینه مواد اولیه است. کابل شبکه از مس و نوعی عایق پلاستیکی معمولاً PVC ساخته شده‌است که از روغن ساخته شده‌است. با افزایش قیمت مس و نفت، هزینه کابل شبکه تولید شده نیز افزایش یافته است. در عین حال فشارهای بیشتر مشتریان در سطوح مختلف برای حفظ قیمت رقابتی وجود داشته است. نتیجه این است که کابل شبکه با کیفیت پایین‌تر و بیشتر تولید می‌شود که در واقع آن‌طور که باید عمل نمی‌کند. اکنون با انواع کابل‌ها تا حدودی آشنا شده‌اید و می‌توانید انتخاب درستی داشته باشید.

 

 

منبع

https://bit.ly/3bAdyh2https://tinyurl.com/3z5jcjywhttps://cutt.ly/1R1cC1U

کابل چیست و انواع آن، تفاوت سیم و کابل، علائم اختصاری کابلهای برق، علائم سیم کشی، مشخصات کابل برق، سیم ارت چه رنگی است، جدول جریان مجاز کابل، فاز و نول به انگليسي، تفاوت سیم افشان و مفتولی، کابل nyryکابل اعلام حریق نسوز، انواع کابل برق