0
محتویات سبد خرید

  • 1228
  • 10 دی 1401
  • 26352
حذف Cache ها و فایل‌های اضافی ویندوز

حذف Cache ها و فایل‌های اضافی ویندوز

در این آموزش نحوه حذف فایل های اضافی ویندوز و Cache برنامه ها را فرا میگیریم. باید در نظر داشته باشید که هر فایل موقتی را نباید حذف نمود. زیرا ممکن است به ویندوز آسیب رسانده و باعث عدم کارکرد درست آن شود.

در این آموزش نحوه حذف فایل های اضافی ویندوز و Cache برنامه ها را فرا میگیریم. با حذف فایل های اضافی ویندوز و Cache برنامه ها بسیاری از فضای سیستم رایانه ای اعم از مینی کامپیوتر، لپتاپ یا پی سی آزاد شده و باعث عملکرد بهتر ویندوز می شود. ابتدا توضیح این نکته ضروری است که فایل های کش (Cache) چیست و چه کاربردی دارند؟
زمان نصب یک برنامه در ویندوز، تعدادی فایل موقت مربوط به آن برنامه در ویندوز ایجاد می شود و یک سری تنظیمات در آن ها اعمال می شود. سپس این تنظیمات در فایل های اصلی ایجاد میشود و باعث می شود که بتوان از آن برنامه استفاده کرد.
ویندوز فایل های موقت ایجاد شده را در همان لحظه حذف نمی کند و در بسیاری از موارد آن فایل ها را در سیکلی قرار می دهد تا در آینده حذف شود و به دلایل مختلف از قبیل خاموشی ناگهانی کامپیوتر، آن فایل موقت حذف نمی شود.
حجم این فایل های موقت بتدریج افزایش می یابد و باید به صورت دستی حذف شوند. تا حجم درایو ویندوز (C) آزاد شود.
باید توجه داشت که تمامی فایل ها را نباید حذف کرد. به عنوان مثال، فایل هایبرفیل (hiberfil) یک فایل مهم و ضروری در درایو ویندوز می باشد که نباید حذف شود. هایبرفیل (Hiberfil) فایلی است که زمانی که به صورت موقت از رایانه استفاده نمی شود، باعث می شود سیستم در وضعیت کم انرژی قرار گیرد. پس نباید حذف شود. تنها باید فایل های بلا استفاده را حذف نمود.

حذف فایل های اضافی ویندوز

مراحل حذف فایل های موقت:


مرحله اول (%temp%):

در بخش سرچ یا run در وبندوز، عبارت %temp% را تایپ می نماییم و دکمه اینتر را فشار می دهیم. با اینکار فولدری که (فایل های موقت) باز می شود.
تمامی فایل ها را انتخاب کرده و حجم آن را یادداشت می نماییم. سپس راست کلیک کرده و گزینه Delete را انتخاب می کنیم.
اگر در حین فرآیند حذف، اخطاری ظاهر شد، تیک را زده و گزینه Skip را انتخاب میکنیم. (این فایل ها، فایل هایی هستند که در حال حاضر در ویندوز استفاده می شوند و قابل حذف نیستند.)
 

مرحله دوم( temp):

بار دیگر در قسمت سرچ یا run، عبارت temp را تایپ کرده و اینتر را فشار می دهیم. (این دفعه بدون % تایپ می کنیم). دوباره تمامی فایل ها را انتخاب کرده و حجم آن را یادداشت می نماییم. سپس راست کلیک کرده و گزینه Delete  را انتخاب می کنیم.

 

مرحله سوم( کش برنامه های ویندوز) :

در قسمت run ، عبارت prefetch را تایپ می نماییم. prefetch نیز پوشه ای است که برای کش برنامه های ویندوز استفاده می شود. اطلاعات داخل این پوشه به صورت خودکار حذف نمی شود و باید فایل های آن را به صورت دستی حذف نماییم. تمامی فایل های داخل این پوشه را انتخاب کرده، حجم آن را یادداشت کرده و سپس فایل ها را حذف می نماییم.

 

حذف فایل های اضافی ویندوز
 

مرحله چهارم (محتوای آپگرید ویندوز) :

مورد بعدی داخل پوشه ویندوز می باشد. وارد درایو ویندوز (معمولا درایو C ) شده، پوشه windows را انتخاب می نماییم. سپس وارد پوشه SoftwareDistribution شده و  پوشه DOWNLOAD رو باز می نماییم. در اینجا محتویات آپگریت ویندوز نمایش داده می شوند. تمامی فایل ها را انتخاب و حذف می کنیم.
 

مرحله پنجم ( disk clean up) :

در مرحله آخر، در قسمت سرچ عبارت dick clean up را تایپ کرده و دکمه اینتر را فشار میدهیم. در برنامه باز شده درایو ویندوز را انتخاب کرده و گزینه ok را کلیک می کنیم. تیک تمام گزینه ها را زده و تمامی فایل ها را پاک می نماییم. اگر گزینه clean up system را انتخاب کنیم، فایل های حرفه ای تری را می توانیم حذف نماییم.

با انجام موارد فوق حجم زیادی از سیستم رایانه ای خود را آزاد می کنید و میتوانید عملکرد ویندوز را بهبود بخشید. توجه نمایید که موارد فوق در تمامی سیستم های رایانه ای مانند تین کلاینت ها، زیرو کلاینت ها و سرورها قابل اجرا می باشد.