0
محتویات سبد خرید
  • 1033
  • 1487 مرتبه
نحوه عملکرد سیستم‌ عامل‌ها ( قسمت دوم )

نحوه عملکرد سیستم‌ عامل‌ها ( قسمت دوم )

26 مهر 1400

پیرو مقاله قبلی در این مقاله به شرح انواع سیستم عامل‌ها می‌پردازیم. (در ادامه همراه ما باشید)

انواع سیستم عامل‌ها

در خانواده وسیع سیستم عامل‌ها، به طور کلی چهار نوع وجود دارد که بر اساس انواع مینی کامپیوترهایی که کنترل می‌کنند و نوع برنامه‌هایی که پشتیبانی می‌کنند طبقه بندی می‌شوند.

1- سیستم عامل زمان واقعی (RTOS)

از سیستم عامل‌های زمان واقعی برای کنترل ماشین آلات، ابزارهای علمی و سیستم‌های صنعتی استفاده می‌شود. یک RTOS به طور معمول دارای قابلیت رابط کاربری بسیار کمی است. بخش بسیار مهمی از RTOS مدیریت منابع رایانه است به طوری که هر بار که اتفاق می‌افتد یک عملیات خاص دقیقاً در همان زمان اجرا می‌شود.

2- سیستم عامل تک کاربر

تک کاربره، تک وظیفه همان‌طور که از نامش پیداست، این سیستم عامل برای مدیریت کامپیوتر طراحی شده‌است به طوری که یک کاربر می‌تواند به طور موثر یک کار را در یک زمان انجام دهد. سیستم عامل Palm برای رایانه‌های دستی Palm نمونه خوبی از یک سیستم عامل تک کاره مدرن است.

سیستم عامل

3- سیستم عامل تک کاربر چند وظیفه

تک کاربر چند وظیفه، سیستم عاملی است که امروزه اکثر مردم در رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ خود استفاده می‌کنند. سیستم عامل‌های ویندوز مایکروسافت و MacOS اپل هر دو نمونه‌ای از سیستم عامل‌هایی هستند که به یک کاربر اجازه می‌دهد چندین برنامه را همزمان اجرا کند. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که یک کاربر ویندوز در حین بارگیری یک فایل از اینترنت هنگام چاپ متن یک پیام ایمیل، یک یادداشت در یک واژه پرداز بنویسد.

4- سیستم عامل چند کاربره

یک سیستم عامل چند کاربره به بسیاری از کاربران اجازه می‌دهد از منابع رایانه به طور همزمان استفاده کنند. سیستم عامل باید اطمینان حاصل کند که الزامات کاربران مختلف متعادل است و هر یک از برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند دارای منابع کافی و جداگانه هستند تا مشکلی که در یک کاربر وجود دارد بر کل جامعه کاربران تأثیر نگذارد. یونیکس، VMS و سیستم عامل‌های اصلی، مانند MVS ، نمونه‌هایی از سیستم عامل‌های چند کاربره هستند.

تفاوت سیستم‌های چند کاربره و تک کاربره

تمایز بین سیستم عامل‌های چند کاربر و سیستم عامل‌های تک کاربره که از شبکه پشتیبانی می‌کنند بسیار مهم است. Windows 2000و Novell Netware هریک می‌توانند صدها یا هزاران کاربر شبکه‌ای را پشتیبانی کنند ، اما خود سیستم عامل‌ها سیستم عامل‌های چند کاربره واقعی نیستند. سرپرست سیستم تنها "کاربر" Windows 2000 یا Netware است. پشتیبانی شبکه و کلیه ورودهای کاربر از راه دور که شبکه فعال می‌کند، در برنامه کلی سیستم عامل، برنامه‌ای است که توسط کاربر اداری اجرا می‌شود. با در نظر گرفتن انواع مختلف سیستم عامل‌ها، وقت آن است که عملکردهای اساسی ارائه شده توسط یک سیستم عامل را بررسی کنیم.

نحوه عملکرد سیستم عامل‌ها

وقتی کامپیوتر را روشن می‌کنید، اولین برنامه‌ای که اجرا می‌شود معمولاً مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که در حافظه فقط خواندنی رایانه (ROM) نگهداری می‌شود. این کد سخت افزار سیستم را بررسی می‌کند تا مطمئن شود همه چیز به درستی کار می‌کند. این قدرت خودآزمایی (POST) CPU ، حافظه و سیستم‌های خروجی اصلی ورودی (BIOS) را برای خطاها بررسی می‌کند و نتیجه را در یک مکان مخصوص حافظه ذخیره می‌کند. هنگامی که POST با موفقیت به پایان رسید، نرم افزار بارگذاری شده در ROM (گاهی BIOS یا سیستم عامل نامیده می‌شود) شروع به فعال سازی درایوهای دیسک کامپیوتر می‌کند. در اکثر رایانه‌های مدرن، هنگامی که کامپیوتر هارد دیسک را فعال می‌کند، اولین قطعه سیستم عامل را بوت استرپ لودر می‌یابد. بوت استرپ لودر یک برنامه کوچک است که دارای یک عملکرد واحد می‌باشد. سیستم عامل را در حافظه بارگذاری می‌کند و به آن امکان شروع به کار را می‌دهد. در ابتدایی ترین شکل، بوت استرپ لودر برنامه‌های درایور کوچکی را تنظیم می‌کند که با زیر سیستم‌های سخت افزاری مختلف کامپیوتر ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را کنترل می‌کند. این بخش حافظه را که سیستم عامل، اطلاعات کاربر و برنامه‌های کاربردی را در اختیار دارد ، تنظیم می‌کند.

این ساختار داده‌ها را ایجاد می‌کند که سیگنال‌ها، پرچم‌ها و نشانه‌های بی شماری را که برای ارتباط درون و بین زیر سیستم‌ها و برنامه‌های رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، در خود نگه می‌دارد. سپس کنترل کامپیوتر را به سیستم عامل تبدیل می‌کند. در مقاله بعدی به شرح وظایف سیستم عامل می‌پردازیم. در مقاله بعدی به شرح و تفضیل وظایف سیستم عامل می‌پردازیم.

bootstrap