0
محتویات سبد خرید

  • 1027
  • 1184 مرتبه
مینی کامپیوتر چگونه کار می‌کند؟

مینی کامپیوتر چگونه کار می‌کند؟

04 اسفند 1400

فهرست مطالب

تاریخچه مینی کامپیوتر

در دهه 1940، دانشگاه پنسیلوانیا یکپارچه کننده عددی الکترونیکی و رایانه را ایجاد کرد که بیشتر با نام ENIAC شناخته می‌شود. این یکی از قدیمی‌ترین کامپیوترهای الکترونیکی و عمومی بود. وزن آن حدود 30 تن (27.2 تن متریک) بود، با نیم میلیون اتصال سخت و هزاران لوله خلاء که مدارها را تشکیل می‌دادند. این‌ها کامپیوترهای شخصی اولیه با استانداردهای امروزی ابتدایی بودند.

کامپیوترهای شخصی اولیه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اولین دستگاه‌ها تنها می‌توانند اطلاعات را روی دیسک‌های خارجی یا نوار مغناطیسی ذخیره کنند. در دهه 1980، ما اولین کامپیوترهای را در قفسه‌های فروشگاه‌ها دیدیم. این‌ها کامپیوترهای قابل حمل نبودند که ما امروزه عادت کرده‌ایم آن‌ها را به آسانی حمل کنیم.این مدل کامپیوترها سنگین و دارای عملکرد محدود بودند. با گذشت زمان، این دستگاه‌ها قدرتمندتر و در عین حال سبک‌تر و کمتر دست و پا گیر شدند. امروزه می‌توانید یک تلفن هوشمند با قدرت محاسبه بیشتر از ENIAC حمل کنید. حتی کامپیوترهای رومیزی نیز در این سال‌ها کوچک شده‌اند. در حالی که هنوز می‌توانید PC‌های شخصی طراحی شده برای برنامه‌های پیشرفته پیدا کنید، بسیاری از رایانه‌ها فقط کمی بزرگ تر از یک تلفن همراه هستند. حتی می‌توانید کامپیوترهایی را در قالب یک درایو USB پیدا کنید. در این مقاله، ما نگاهی به کامپیوترهای کوچک می‌اندازیم. این دستگاه‌ها ممکن است به اندازه یک برد مدار یا حتی کوچک‌تر باشند.

نحوه کوچک‌تر شدن کامپیوترها

درباره کوچک تر شدن برای درک اینکه چگونه یک کامپیوتر می‌تواند بر روی چیزی به اندازه یک USB قرار گیرد، باید به تاریخچه کوچک‌سازی در صنعت کامپیوتر نگاه کنیم. یکی از مهمترین تحولات رایانه و الکترونیک به طور کلی در آزمایشگاهی در سال 1947 اتفاق افتاد. در آن زمان بود که جان بردین، ویلیام شاکلی و والتر براتین اولین ترانزیستور را ایجاد کردند. آن‌ها برای آزمایشگاه‌های بل کار می‌کردند و کریستال‌های ژرمانیوم را آزمایش می‌کردند. یک ماده نیمه هادی اولیه که در اواخر جنگ جهانی دوم استفاده می‌شد. براتین یک نوار نازک از طلا را دور نقطه یک تکه پلاستیک مثلثی پیچید و شکافی را در نوک نقطه باقی گذاشت. او مثلث پلاستیکی را به حالت تعلیق درآورد به طوری که به سختی با کریستال ژرمانیوم تماس پیدا کرد. براتین کشف کرد که اگر به یک طرف نوار طلا ولتاژ وارد کند، از طرف دیگر به عنوان جریان تقویت شده خارج می‌شود. اگرچه این ترانزیستور اولیه جزء کاربردی دستگاه‌های الکترونیکی نبود، اما راه را برای جایگزینی لوله خلا باز کرد. از آنجا که لوله‌های خلاء بزرگ هستند و گرمای زیادی از خود تولید می‌کنند، این امر فرصت‌های جدیدی را برای طراحی رایانه‌ها باز کرد. طی چندین سال، مهندسان طراحی ترانزیستور را اصلاح کردند. سرانجام، آن‌ها توانستند ترانزیستورها را کوچک کنند تا بتوانند بر روی تراشه کوچکی از مواد نیمه رسانا قرار دهند. سپس، در سال 1965، فردی به نام گوردون مور مشاهده‌ای کرد که به نوعی به پیشگویی خود کفا کننده تبدیل می‌شد. وی خاطر نشان کرد که در بازه زمانی معینی بسته به اینکه از چه کسی و در چه زمانی بخواهید، این دوره بین 18 تا 24 ماه است که پیشرفت‌های فناوری و فرایندهای تولید به تعداد قطعات مجزا در یک اینچ مربع (6.5 سانتی متر مربع) از ویفر سیلیکونی دو برابر شود. او مشاهده کرد که شرکت‌هایی که تراشه‌ها را طراحی می‌کنند، راه‌های جدیدی برای ایجاد قطعات کوچکتر پیدا کرده و سپس فرایند تولید را بهینه می‌کنند تا از نظر اقتصادی ساخت تراشه‌های قوی‌تر منطقی به نظر برسد. امروزه ما این مشاهده را قانون مور می‌نامیم. یکی از راه‌های تفسیر قانون مور این است که بگوییم قدرت پردازنده‌های رایانه هر 18 ماه یا بیشتر دو برابر می‌شود. راه دیگر این است که می‌گویند در پایان هر 18 ماه زمان، مهندسان روش‌هایی را برای كاهش دو برابر ترانزیستورها در ویفر سیلیكونی كشف می‌كنند. راه دیگر این است که بگوییم اندازه اجزای گسسته پردازنده‌ها هر 18 ماه به طور چشم‌گیری کوچک تر می‌شود.

این بدان معناست که رایانه‌های ما نه تنها از روزهای اولیه محاسبه بسیار قوی‌تر هستند بلکه کوچک تر می‌شوند.

 

مینی کامپیوتر

 

 

 

 

منبع

bit

cutt

tinyurl

مینی کیس استوک، مینی کیس چیست، مینی کیس گیمینگ، مینی کیس hp، مینی کیس، کارت گرافیک مینی کیس، مینی کیس چیست، دل اچ پی، کیس مینی استوک، کیس استوک، کامپیوتر کوچک ایسوس، کامپیوتر کوچک ایسوس مدل ts10-b003d، کامپیوتر کوچک ایسوس چیست، کامپیوتر کوچک ایسوس مدل ts10 b153d، کامپیوتر جیبی ایسوس، مینی کیس، مینی کیس گیمینگ