0
محتویات سبد خرید

  • 1012
  • 578 مرتبه
5 اشتباه در نگهداری از کامپیوتر که طول عمر سخت افزار شما را کم می‌کند

5 اشتباه در نگهداری از کامپیوتر که طول عمر سخت افزار شما را کم می‌کند

28 شهریور 1400

طول عمر کامپیوتر تنها در صورتی امکان پذیر است که از کامپیوترهای شما به درستی استفاده شود. اگر با مشکلات رایانه‌ای مکرر روبرو هستید، ممکن است چند عادت بد داشته باشید.

1-اجازه می‌دهید گرد و غبار و خاک جمع شود:

 کامپیوترها گرد و غبار و خاک را با گذشت زمان جمع آوری می‌کنند، که می‌تواند اجزای آن‌ها را گرم کرده و طرفداران را مجبور به چرخش سریع‌تر کند. در حالی که تمیز کردن آن به طور مرتب می‌تواند کمک کننده باشد.

همچنین از خوردن و آشامیدن در نزدیکی کامپوترهای شخصی خودداری کنید. خرده‌ها می‌توانند به فضاهای بین صفحه کلید شما وارد شوند، که می‌تواند به آن آسیب برساند یا فشار دادن کلیدهای کلیدی را سخت‌تر کند. از طرف دیگر مایعات دارای مواد شیمیایی رسانایی هستند که می‌توانند باعث خوردگی یا اتصال کوتاه قطعات کامپیوتر شوند.

زدودن گردوغبار

2- مراقبت نادرست از باتری‌:

باتری‌های لپ تاپ پس از سال‌ها استفاده از بین می‌روند. اگر لپ تاپ جدید حدود 6 ساعت استفاده را وعده دهد، عمر باتری آن پس از چند سال به سه یا چهار ساعت کاهش می‌یابد. در حالی که این امر اجتناب ناپذیر است، برخی عادات بد می‌توانند خرابی باتری شما را تسریع کنند. اگر باتری خود را حتی پس از شارژ کامل به منبع تغذیه متصل کنید، باتری سریع‌تر خراب می‌شود. زیرا گرما را از لپ تاپ جذب می‌کند. در صورت خالی شدن مکرر باتری‌های جدید، عمر باتری‌های جدید نیز کوتاه می‌شود. برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ، تخلیه سطحی را انجام دهید. این شامل تخلیه جزئی باتری و شارژ مجدد آن می‌شود.

به برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ، تخلیه سطحی را انجام دهید. این شامل تخلیه جزئی باتری و شارژ مجدد آن می‌شود. 

به عنوان مثال، می‌توانید باتری را قبل از شارژ تا 40 درصد تخلیه کنید. هرچه کمتر باتری خود را به طور کامل تخلیه کنید، چرخه‌های بیشتری از آن دریافت می‌کنید و عمر آن را افزایش می‌دهد. اگر باتری لپ تاپ شما متورم شده است، بلافاصله استفاده از کامپیوتر را متوقف کرده و باتری را تعویض کنید.

مراقبت نادرست از باتری‌

 3- آسیب رساندن به کابل‌ها و پورت‌ها:

اشتباه در کابل‌ها و پورت‌های شما ممکن است خطرناک به نظر برسد، اما آسیب رساندن به آن‌ها ممکن است اتصال رسانه‌های خارجی به کامپیوتر را برای شما مشکل کند. و در زمانی که پورت‌ها در لپ تاپ‌ها کمیاب هستند، شما نمی‌خواهید به زودی آن‌ها را خراب کنید.مطمئن شوید که کابل خود را به پورت صحیح وصل کرده‌اید. پورت‌های USB ،HDMI شبیه به هم هستند، بنابراین برای جلوگیری از آسیب به پورت، لوازم جانبی را به پورت سمت راست وصل کنید. مراقب کابل‌های خود نیز باشید. خم شدن مکرر می‌تواند باعث شکستن اتصالات داخل شود. کابل‌ها را از کودکان و حیوانات خانگی که ممکن است پلاستیک یا قطعات کوچک را بجویند، دور نگه دارید. و هنگام سازمان‌دهی کابل‌های خود، مطمئن شوید که آن‌ها محکم بسته نشده‌اند.

4- مرور وب محافظت نشده:

امروزه تهدیدهای سایبری خطرناک‌تر شده‌اند و حتی وب سایت‌های مورد اعتماد نیز ممکن است به بدافزار آلوده شوند. این بدان معناست که توصیه نمی‌شود کاربران بدون محافظت در وب گشت و گذار کنند. با آگاهی از تهدیدات سایبری احتمالی مانند فیشینگ، کلاهبرداری که از ایمیل‌های جعلی اما مشروع برای سرقت اطلاعات خصوصی شما برای منافع شخصی، مالی یا حرفه‌ای استفاده می‌کند ، از تجارت خود محافظت کنید.

این ایمیل‌ها اغلب دارای پیوند به یک سایت کلاهبردار یا پیوست هستند که بدافزارها را بر روی کامپیوتر شما بارگیری می‌کند.

احراز هویت چند فاکتور (MFA) را برای تقویت امنیت سایبری خود فعال کنید. MFA از بیش از یک روش احراز هویت مانند کد SMS یکبار مصرف یا اسکن اثر انگشت برای تأیید هویت کاربر در بالای گذرواژه ها استفاده می‌کند. بنابراین حتی اگر یک مجرم سایبری از اطلاعات ورود به سیستم شما استفاده کند، نمی‌تواند به حساب دسترسی پیدا کند مگر اینکه شرایط امنیتی بعدی را برآورده کند.

فیشینگ

5- نگهداری غیر ضروری:

بسیاری از ابزارهای آنلاین وعده افزایش سرعت رایانه‌های شخصی با یک کلیک را می‌دهند، مانند بهینه ساز سیستم و پاک کننده‌های ریجیستری. با این حال، این برنامه‌ها هیچ کاری انجام نمی‌دهند. در حقیقت، استفاده از این برنامه‌ها می‌تواند به جای بهینه سازی رایانه شما به آن آسیب برساند. به جای بارگیری برنامه‌هایی که وعده رفع مشکلات رایانه را می‌دهند، از ابزارهای داخلی استفاده کنید. به عنوان مثال ، ویژگی Storage Sense ویندوز 10 فایل‌های غیر ضروری را پاک می‌کند تا به سیستم کمک کند تا کارآمدتر اجرا شود. اگر سیستم شما کند است، همچنین می‌توانید سعی کنید رایانه را در برنامه تنظیمات ویندوز بازنشانی کنید. تمام مشکلاتی که برای کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ‌ها ذکر کردیم در مینی کامپیوتر دیگر مشاهده نمی‌کنیم. به دلایل ویژگی‌های بارزی که در نسل جدید کامپیوترها ایجاد شده است حتی استفاده نادرست ما از این کامپیوترهای کوچک مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند.