0
محتویات سبد خرید
  • 1063
  • 889 مرتبه
خطرات وای فای عمومی _ (قسمت اول)

خطرات وای فای عمومی _ (قسمت اول)

07 آذر 1400

بر اساس مطالعه‌ای که توسط شبکه امنیتی کسپرسکی انجام شده‌است، نزدیک به یک چهارم نقاط دسترسی عمومی وای‌فای در جهان از هیچ نوع رمزگذاری استفاده نمی‌کنند. برای اهداف ایمنی داده‌ها، اطمینان از رمزگذاری شبکه WiFi که به آن وصل می‌شوید بسیار مهم است. با این حال، چندین خطر دیگر همچنان می‌تواند منجر به مشکلاتی شود حتی اگر از یک هات اسپات رمزگذاری استفاده کند.

چگونه با وای فای عمومی به صورت ایمن و مطمئن در اینترنت گشت و گذار کنیم؟

بسیاری از کاربران از خطرات وای فای عمومی بی اطلاع هستند. در طول هفته وارد هر کافی شاپی شوید و مشتریانی را خواهید دید که در بیشتر میزها با لپ تاپ تایپ می‌کنند. بسیاری از تجار، دانشجویان و کارآفرینان با این مکان‌ها مانند یک دفتر دوم رفتار می‌کنند. کارکنان آن کافی شاپ‌ها به شما می‌گویند:

رمز وای‌فای شما چیست؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که در طول روز از آن‌ها می‌پرسند. کارکنان هتل اغلب تجربه مشابهی دارند. اکثر کاربرانی که روی وای‌فای عمومی کار می‌کنند، اطلاعات مهم و احتمالاً حساس زیادی روی دستگاه‌های خود دارند که اگر هکر به آن دسترسی پیدا کند، برخی از آن‌ها می‌توانند آسیب‌های جدی به همراه داشته باشند. متأسفانه، اکثر کاربران وای فای عمومی احتمالاً متوجه تهدیداتی که با آن روبرو اند، نیستند. اگر می‌خواهید در حین استفاده از وای‌فای عمومی ایمن بمانید، باید بدانید که تهدیدات بالقوه آن چیست. برای اینکه ابزارهایی را در اختیار شما قرار دهیم تا با خیال راحت و ایمن تا حد امکان در مکان‌های عمومی کار کنید، فهرستی تهییه کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا ۷ خطر وای‌فای عمومی و کارهایی که می‌توانید برای محافظت از خود انجام دهید را شناسایی کنید.

1. سرقت اطلاعات شخصی

یکی از جدی‌ترین و رایج‌ترین تهدیدها سرقت اطلاعات شخصی است.

اطلاعات شخصی به اشکال مختلفی وجود دارد

اعتبار ورود اطلاعات مالی، اطلاعات شخص و تصاویر اگر یک هکر از طریق یک اتصال WiFi عمومی به خطر افتاده به رایانه یا سایر دستگاه‌های شخصی شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند کنترل کاملی بر هر چیزی که ذخیره شده‌است داشته باشد. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است به اطلاعات کاربری ورود شما دسترسی پیدا کنند و به وب سایت بانک یا کارت اعتباری شما وارد شوند. هنگامی که هکرها اطلاعات شما را به دست آوردند، می‌توانند وارد صفحات شخصی شما شوند و به اعتبار شما آسیب وارد کنند. اگر آن‌ها به داده‌های رایانه شما دسترسی کامل نداشته باشند، همچنان می‌توانند اطلاعاتی را که از طریق اینترنت ارسال می‌کنید، رهگیری کنند. این تهدید به زودی با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

2. حملات سایبری به مشاغل

مسافران و سایر افرادی که در طول روز در جاده هستند، ممکن است به WiFi عمومی متصل شوند تا ایمیل‌های خود را بررسی کنند، فایل‌ها را دانلود کنند، اطلاعات مشتریان را بررسی کنند، و کارهای مختلف دیگری را که نیاز به اتصال شبکه دارند انجام دهند. بیشتر کسب‌وکارها برای کاهش خطر اتصال از طریق وای‌فای تدابیر امنیتی در نظر گرفته‌اند، اما اگر شما یا همکارانتان برای دسترسی به شبکه شرکت نیاز به ورود به نوعی ابزار امنیتی دارید، استفاده از اتصال عمومی همچنان خطراتی دارد.

به عنوان مثال، شما هرگز نمی‌دانید که ارائه دهنده WiFi چه چیزی را ممکن است ردیابی کند.

استفاده از بسیاری از اتصالات عمومی رایگان است، اما این بدان معنا نیست که هزینه‌ای در بر ندارد.

ممکن است ارائه‌دهنده WiFi هر کاری را که در اتصال WiFi انجام می‌دهید ردیابی کند و داده‌های شما را به تبلیغ‌کنندگان بفروشد.

وای فای

یک راه خوب برای فکر کردن در مورد آن این است که اگر برای استفاده از یک سرویس پولی پرداخت نمی‌کنید، ممکن است شخص دیگری برای داده‌های مربوط به کاربرانش به آن‌ها پول پرداخت کند. شما همچنین نمی‌توانید همیشه فرض کنید که به یک سرویس WiFi قانونی متصل هستید، که ما را به تهدید احتمالی بعدی می‌رساند.

3. اتصالات رمزگذاری نشده

وقتی به وب‌سایتی متصل می‌شوید که از رمزگذاری پشتیبانی می‌کند، داده‌هایی که به عقب و جلو می‌روند با استفاده از یک کلید امن رمزگذاری می‌شوند. اگر کسی آن داده را بدون داشتن کلید رهگیری کند، نمی‌تواند آن را بخواند، داده‌ها مانند کدهای کامپیوتری غیرقابل خواندن به نظر می‌رسند. اگرچه همه وب سایت‌ها رمزگذاری را ارائه نمی‌دهند. شما می‌توانید با پیشوند HTTP که قبل از نام دامنه ذکر شده است، متوجه شوید. اگر با HTTPS شروع شود، یک سایت رمزگذاری شده است. اگر آدرس وب فقط حاوی HTTP باشد، رمزگذاری نشده است. هنگامی که به یک شبکه WiFi عمومی متصل هستید، هر کسی که در محدوده رایانه شما باشد می‌تواند هر چیزی را که ارسال یا دریافت می‌‍کنید رهگیری کند. اگر به یک وب‌سایت رمزگذاری نشده متصل هستید، همه آن به طور کامل قابل خواندن خواهد بود. چگونه کسی می‌تواند ارتباطات شبکه شما را رهگیری کند؟ آن‌ها از تهدید فهرست شده بعدی استفاده می‌کنند.

4. استراق سمع

استراق سمع بسته‌ها هرکسی که به همان شبکه WiFi متصل است، می‌تواند با استفاده از ابزاری به نام تحلیل‌گر بسته یا ردیابی بسته، از آنچه ارسال و دریافت می‌کنید استراق سمع کند. این ابزارها امکان مشاهده هر چیزی که از طریق شبکه وای فای منتقل می‌شود را به شرطی که رمزگذاری نشده باشد را فراهم می‌کند. این ابزارها ذاتا بد نیستند. مانند بسیاری از ابزارها، می‌توانید از آن‌ها برای اهداف خوب یا بد استفاده کنید. Sniffers بسته به مدیران شبکه اجازه می‌دهد مشکلات اتصال و سایر مشکلات عملکرد شبکه‌های بی‌سیم خود را عیب یابی کنند. از سوی دیگر، آن‌ها همچنین به هکرها اجازه می‌دهند اطلاعات سایر کاربران را رهگیری کرده و هر چیزی را که ارزشی داشته باشد سرقت کنند.

5. توزیع بدافزار

تهدید دیگری که هنگام استفاده از وای‌فای عمومی ممکن است رخ دهد، اجرای بدافزار بر روی دستگاه شما است.

بدافزار به اشکال مختلفی وجود دارد

ویروس‌ها، کرم‌ها، اسب‌های تروا، باج افزار و ابزارهای تبلیغاتی مزاحم.

اگر شخصی که از همان وای‌فای عمومی شما استفاده می‌کند، نیت بدی داشته باشد، در صورتی که به درستی محافظت نشود، می‌تواند بدافزار را در رایانه شما نصب کند. یک ارائه دهنده مشکوک WiFi می‌تواند از خود نقطه اتصال برای آلوده کردن رایانه شما با یک یا چند مورد از این تهدیدها استفاده کند. این می‌تواند به سادگی استفاده از شبکه WiFi برای قرار دادن تبلیغات در هر وب سایتی که بازدید می‌کنید باشد. خود وب‌سایت تبلیغاتی را اجرا نمی‌کند، اما سرویس WiFi می‌تواند آن‌ها را روی وب‌سایت‌های دیگر پوشش دهد. در این صورت، تبلیغات معمولاً پس از قطع اتصال وای‌فای و بازگشت به خانه یا محل کار خود ناپدید می‌شوند. در موارد جدی‌تر، آن‌ها می‌توانند بدافزاری را بر روی دستگاه‌های شخصی شما نصب کنند که در همه اتصالات باقی بماند.

6. ربودن اطلاعات

یکی دیگر از تهدیدات امنیتی وای‌فای عمومی است. در این حالت، یک مهاجم اطلاعات مربوط به رایانه شما و اتصال آن به وب سایت‌ها یا سایر خدمات را رهگیری می‌کند. هنگامی که مهاجم این اطلاعات را داشته باشد، می‌تواند رایانه خود را طوری پیکربندی کند که با شما مطابقت داشته باشد و اتصال را ربوده است. به عنوان مثال، هکرها می‌توانند اتصال شما به وب سایت بانک شما را پس از ورود به سیستم هک کنند. از انتهای اتصال بانک، مانند رایانه شما به نظر می‌رسد و از آن‌جایی که قبلاً وارد سیستم شده‌اید، مهاجم به همه چیز در حساب شما دسترسی خواهد داشت. چگونه از خود در برابر خطرات وای‌فای عمومی محافظت کنیم.

در مقاله بعدی راه کارهایی برای حفاظت در برابر این تهدیدات ارایه خواهیم داد.اینجا کلیک کنید.

 

 

منبع

https://tinyurl.com/4uzdwymbhttps://cutt.ly/pT0SgMfhttps://bit.ly/3CYTuAe

ضرر وای فای بیشتر است یا اینترنت گوشی، عبور امواج وای فای از دیوار، خرید محافظ اشعه وای فای، چگونه از خطرات وای فای در امان بمانیم، ایا سیب زمینی امواج وای فای را میگیرد، عوارض وای فای در خانه، مضرات وای فای هنگام خواب، فواید وای فای، جلوگیری از خطرات وای فای در بارداری، ضرر وای فای بیشتر است یا اینترنت گوشی، چگونه از خطرات وای فای در امان بمانیم، عبور امواج وای فای از دیوار، عوارض وای فای در خانه