0
محتویات سبد خرید
  • 1055
  • 1598 مرتبه
با بزرگ ترین کامپیوتر کوانتومی ابررسانا آشنا شوید

با بزرگ ترین کامپیوتر کوانتومی ابررسانا آشنا شوید

25 آبان 1400

IBM بزرگ‌ترین کامپیوتر کوانتومی ابررسانا را ایجاد کرد. IBM ادعا می‌کند که یک کامپیوتر کوانتومی 127 کیوبیتی تولید کرده است. این اندازه بیش از دو برابر دستگاه‌های مشابه ساخته شده توسط گوگل و دانشگاه علم و صنعت چین است. آی‌بی‌ام بزرگ‌ترین کامپیوتر کوانتومی ابررسانا جهان را ساخته است که از اندازه ماشین‌های پیشرفته گوگل و محققان چینی پیشی گرفته است. دستگاه‌های قبلی تا 60 کیوبیت ابررسانا یا بیت کوانتومی را نشان داده‌اند که با هم برای حل مشکلات کار می‌کنند، اما پردازنده جدید Eagle IBM با رشته‌بندی 127 این مقدار را بیش از دو برابر می‌کند. چندین رویکرد توسط تیم‌های سراسر جهان برای ایجاد یک کامپیوتر کوانتومی عملی، از جمله ابررساناها و فوتون‌های درهم‌تنیده، دنبال می‌شود، و هنوز مشخص نیست که کدام ترانزیستوری معادل ترانزیستوری خواهد بود که انقلاب محاسباتی کلاسیک را به وجود آورد.

ibm

 

 

 

 

 

 

در سال 2019، گوگل اعلام کرد که پردازنده Sycamore خود که از همان معماری ابررسانایی استفاده می‌کند که IBM با آن کار می‌کند، به برتری کوانتومی دست یافته است. این پردازنده از 54 کیوبیت استفاده می‌کرد، اما از آن زمان با نمایش‌گر 56 و سپس 60 کیوبیتی با پردازنده ابررسانا زوچونگژی از دانشگاه علم و فناوری چین (USTC) در هفی پیشی گرفت. پردازنده 127 کیوبیت ایگل IBM اکنون به عنوان بزرگ‌ترین و از نظر تئوری قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی ابررسانا که نشان داده شده است، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. هر کیوبیت اضافی نشان دهنده یک گام مهم به جلو در توانایی است: بر خلاف کامپیوترهای کلاسیک که با رشد به صورت خطی قدرت خود را افزایش می‌دهند، یک کیوبیت اضافی به طور موثر قدرت بالقوه یک پردازنده کوانتومی را دو برابر می‌کند. شرکت کانادایی D‌Wave Systems چند سالی است که ماشین‌هایی را می‌فروشد که از هزاران کیوبیت تشکیل شده‌اند، اما به طور گسترده به عنوان ماشین‌هایی بسیار خاص در نظر گرفته می‌شوند که برای الگوریتم خاصی به نام آنیل کوانتومی طراحی شده‌اند تا کامپیوترهای کوانتومی کاملاً قابل برنامه‌ریزی.

ابرکامپیوتر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در سال‌های اخیر، پیشرفت زیادی در محاسبات کوانتومی بر روی کیوبیت‌های ابررسانا متمرکز شده است، که یکی از فناوری‌های اصلی است که گوگل، USTC و IBM از آن پشتیبانی می‌کنند. باب سوتور در آی‌بی‌ام می‌گوید که شکستن سد 100 کیوبیت بیشتر روانی است تا فیزیکی، اما نشان می‌دهد که فناوری می‌تواند رشد کند. با Eagle، ما نشان می‌دهیم که می‌توانیم مقیاس کنیم، که می‌توانیم شروع به تولید کیوبیت‌های کافی برای رسیدن به مسیری کنیم که ظرفیت محاسباتی کافی برای انجام مشکلات جالب را داشته باشیم. این یک پله برای ماشین‌های بزرگتر است. با این حال، مقایسه قدرت تراشه IBM با پردازنده های قبلی دشوار است. هر دو گوگل و USTC از یک آزمایش مشترک برای ارزیابی چنین تراشه‌هایی استفاده کردند که عبارت بود از شبیه‌سازی مدار کوانتومی و نمونه‌برداری از اعداد تصادفی از خروجی آن. IBM ادعا می کند که یک پردازنده قابل برنامه ریزی و سازگارتر ایجاد کرده است، اما هنوز مقاله دانشگاهی را منتشر نکرده است که عملکرد یا توانایی های آن را مشخص کند. پیتر لیک از دانشگاه آکسفورد می‌گوید ارزیابی عملکرد کاملاً بر اساس تعداد کیوبیت وسوسه‌انگیز است، اما معیارهای دیگری نیز وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرند – که هنوز هیچ یک از آن‌ها برای Eagle منتشر نشده است.

او می‌گوید

«این قطعاً مثبت است، خوب است که آن‌ها چیزی با کیوبیت‌های بیشتر می‌سازند، اما در نهایت تنها زمانی مفید می‌شود که پردازنده واقعاً خوب عمل کند. اسکات آرونسون از دانشگاه تگزاس در آستین نیز در مورد اهمیت پردازنده جدید در این مرحله تردیدهای مشابهی دارد و می‌گوید که جزئیات بیشتری مورد نیاز است.

او می‌گوید

امیدوارم این اطلاعات در دسترس باشد. IBM گفته است که امیدوار است سال آینده یک پردازنده 400 کیوبیتی را به نمایش بگذارد و سال بعد با تراشه‌ای به نام Condor، سد 1000 کیوبیتی را بشکند. در آن مرحله، انتظار می‌رود که محدودیتی در گسترش حاصل شود که مستلزم ایجاد رایانه‌های کوانتومی از شبکه‌های این پردازنده‌ها است که توسط پیوندهای فیبر نوری به هم متصل شده‌اند.

 

 

 

 

منبع  https://cutt.ly/9TvgOfP https://bit.ly/3nh62ya https://tinyurl.com/3c3h32x7 

کامپیوتر کوانتومی چین، کامپیوتر کوانتومی در ایران، بهترین کامپیوتر کوانتومی، کوانتوم نظامی چیست، کامپیوتر کوانتومی چین، قدرت کامپیوترهای کوانتومی، کاربرد کوانتوم در نظامی، کامپیوتر کوانتومی و بیت کوین، کامپیوتر کوانتومی به زبان ساده، کامپیوتر کوانتومی ibm، کامپیوتر کوانتومی چگونه کار میکند، کامپیوتر کوانتومی در ایران، قدرت کامپیوترهای کوانتومی